Dopravní značka Zimní výbava již nestačí

17.10.2011 20:15

 

Novela zákona o silničním provozu, která je účinná od 1. srpna tohoto roku, stanovuje novou povinnost v užívání zimních pneumatik. Řidiči je budou muset od listopadu použít vždy, když bude na vozovce ležet souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo lze tyto jevy vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.

V zimním období, tj. od 1. listopadu do 31. března, budou muset řidiči používat zimní pneumatiky. V minulých letech tuto povinnost stanovovala dopravní značka Zimní výbava. Letos je tomu jinak. Poprvé je platnost celoplošná. Leží-li na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza, vozidlo musí mít zimní pneumatiky. Ministerstvo tím chce omezit každoroční nešvary těch řidičů, kteří vyjedou do silničního provozu s letními pneumatikami za nepříznivých klimatických podmínek a zablokují tím provoz.

Tím však zákon nekončí. Stanovuje také, že řidič musí zimní pneumatiky užít v případech, kdy lze předpokládat výskyt sněhu, ledu či námrazy na vozovkách. Jednoduše řečeno, řidič má odpovědnost vůči sobě i ostatním účastníkům silničního provozu a v případech, kdy jsou nepříznivé klimatické podmínky, by neměl v žádném případě vyjíždět na letních pneumatikách.

V pátek také proběhla na Ministerstvu dopravy koordinační schůzka s představiteli ředitelství služby dopravní policie, kde si zástupci obou institucí sjednotili výklad příslušného zákona. Jak bude k novince přistupovat dopravní policie, se dozvíte na stránkách www.policie.cz (zde).

Ministerstvo dopravy i dopravní policie ČR upozorňují, že dopravní značení „Zimní výbava“ zůstává nadále v platnosti! Obcím zůstává možnost dopravní značku umístit na svém území. Tam, kde dopravní značka bude umístěna, se nic nemění, a to i v případě příznivého počasí.

Příloha:

Proč zimní pneumatiky?

Je třeba si uvědomit, že zimní pneumatika má při nízkých teplotách úplně rozdílné vlastnosti než letní. Při teplotách, které jsou 4 st. Celsia a nižší, má zimní pneumatika lepší adhezní vlastnosti a z hlediska bezpečnosti ji lze jenom doporučit.

Příklady a doporučení, kdy by řidič neměl vyjíždět s letními pneumatikami:

1)    Venkovní teplota klesne pod +4 st. Celsia;

2)    Sněžení;

3)    Déšť při nízkých teplotách;

4)    V případě mrholení;

5)    Na mostních konstrukcích, kdy teplota je 0 st. Celsia (zde již může být námraza);

6)    Silnice posypaná solí (od určité teploty je sůl neúčinná!);

7)    Nepříznivá předpověď počasí.

Obecné příklady:

Příklad 1: Jedu v Polabí mimořádně do práce vozem. Ten den je sucho a ani předpověď počasí nehlásí, že by se měly klimatické podmínky zhoršit. Je jasné, že můžu vyjet s letními pneumatikami.

Příklad 2: Jedu na dovolenou do hor z Polabí, kde bydlím. V Polabí je krásné počasí a sucho. Na horách též. Hodlám tam však strávit týden. Je jasné, že budu muset mít zimní pneumatiky, neboť během týdne může napadnout v horách sníh.

Příklad 3: V počasí hlásí na celém území mrazy. Opětovně, budu-li chtít vyjet, auto musí mít zimní pneumatiky.

Co je zimní pneumatika a jaké má parametry, se můžete dozvědět zde.